STARTSIDA

PRENUMERERA
ANNONSERA PRIVAT
ANNONSERA FÖRETAG

ARTIKLAR I ÅR
ARTIKLAR TIDIGARE ÅR


KALENDERN
LÄNKAR
SHOPPEN
KONTAKTA OSS













 

Nostalgia 2-14
Finns i handeln 16 januari till 12 februari



Amphicar gör
väg av vatten

Som en vanlig bil på vägen. Och som en båt i vattnet. Snacka om ett mångsidigt fordon. Tyska Amphicar tillverkades under 60-talet men blev aldrig någon succé. I dag är modellen sällsynt – utom i trakterna kring Götene. Där det finns hela tre exemplar av bilen.


Bonden Bennys farmarbil
Regin är förstklassig. Det är tidig morgon och huvudrollen har ett stationärt tröskverk av märket Vretstorp. Med hjälp av tre tröskkarlar ska det sluka ett antal vagnslaster av havrenekar. Så kommer en av tröskkarlarna åkande i en Pontiac Streamline från 1948. Några dagar senare spelar de huvudrollen i det här reportaget.


Sveriges första Warbird
Intresset för att hålla Warbirds, flygplan från andra världskriget, flygande ökar. I Sverige finns idag sex flygande Sk 16. Äldst är den som kallas Snoopy.


Fransk bil
från Örnsköldsvik

Franska Delaunay Belleville ansågs vara bilarnas bil i början av nittonhundratalet. Vare sig du var rysk tsar, engelsk kung eller amerikansk president, markerade Delaunay Belleville en svårslagen exklusivitet. Att fransmännen lät den stenrike kaffekungen Leon Ödmark bygga karosser till deras bil i ett ridhus i Örnsköldsvik är utan tvekan en fjäder i hatten för staden och dess industrihistoria.


Det glänsande
fartvidundret Marco

Med racerbåten Marco skulle 1950-talets båtintresserade publik glida rakt in i framtidens folkhem. Men trots reklamjippon och utmärkta sjöegenskaper ville det sig inte för aluminiumbåten från Ängelholm. Den tillverkades bara i sex exemplar. Nostalgia har spårat upp de fem kända kvarvarande båtarna av den saltvattenbeständiga skönheten.


Automaterna som försvann
En av de allra första såg ut som någonting mittemellan en gammal telefonkiosk och SMHI:s instrumentskåp. Ur den kom det varm mjölk. Det handlar om de automater utomhus som förr servade oss med allt från godis till nylonstrumpor. De hängde med så länge lagen föreskrev stängda butiker efter klockan 18 och bara kyrkan hade öppet på söndagarna.


Tillbaka till rötterna
Aulis Hämeenkorpis hot rod är ett tidsdokument från bilhobbyn i Kalifornien strax efter andra världskriget. Det skulle vara Ford, det skulle vara roadster och det skulle gå fort. Det var här som dagens hot rod-kultur tog fart. Aulis hade allt klart för sig när han startade sitt bygge för två år sedan. I dag har bilen redan rullat 1.100 mil och nästa sommar tar han den till Kalifornien.

 


Den ultimata pojkdrömmen
Anders Frejdh är landets största samlare av James Bond-prylar. Han har omkring 5.000 objekt i samlingen, kanske värda ett sjusiffrigt belopp tillsammans. Men det handlar givetvis inte om pengar.
– James Bond är ju den ultimata pojkdrömmen, säger Anders.



Kjell lever i sin dröm
Kjell Nordberg uppfyllde sin ungdoms racingdrömmar när han som pensionär började tävla i historisk formel Ford. Vid det laget hade han lagt undan det där med att alltid vara bäst. Nu tävlar han bara mot sig själv.
– Det skulle jag aldrig ha klarat förr i tiden. Då skulle jag ha kört av varenda gång, säger han.



Köpguide: Indian Chief
1946-53

Märket är långt över 100 år gammalt och många modeller har blivit dyrgripar. Men i Sverige har vi tur. Här finns en hel del maskiner från slutet av 1940-talet.
Vi koncentrerar oss på de sista åren av Indians historia, på Chief som är sinnebilden av en klassisk motorcykel.



Världens främsta
Volkswagen-träff

Alla som var på plats i den tyska småstaden Hessisch Oldendorf under midsommarhelgen 2013 var eniga. Det här var träffarnas träff, den mest fantastiska någonsin. Med 40.000 besökare från 41 nationer och 817 riktigt gamla Volkswagen-baserade bilar i den gamla stadskärnan spelade den i en helt egen division.



Ett riktigt garagefynd
Det går fortfarande att göra bilfynd i gamla garage och lador. För tre år sedan köpte Steve Tell i Huddinge en tvåfärgad Ford Taunus 17 M de Luxe från 1960 som stått oanvänd i ett garage sedan 1976. Han är tredje ägare på bilen som har en garanterad mätarställning på 6.900 mil!



En riktigt rolig liten hoj
Tvåhundrafemtio kubik låter kanske inte så mycket idag när alla nya motorcyklar verkar vara på flera tusen. Men Göran Kölborns fina Suzuki T 250 från 1972 är både kvick och användbar. För att inte tala om hur skönt det är att kunna dra upp den på stödet utan att behöva lyftkran.


Tel: 0455-33 53 25 (+46 455 33 53 25), fax: 0455-186 60 (+46 455 186 60)
Ansvarig utgivare: Stig L. Sjöberg. All kopiering av texter, bilder eller grafik är enligt upphovsrättslagen förbjuden.